Autisme en creativiteit

Autisme en creativiteit

lieveheersbeestjes  Ria Mul (2008)
lieveheersbeestjes Ria Mul (2008)

Mensen met autisme nemen de wereld anders waar. Deze waarneming zorgt voor een ander beeld van de werkelijkheid. De verbeelding van die werkelijkheid is dan ook anders dan de verbeelding van niet-autisten.

Wanneer de wereld anders gezien wordt, zal ook wat er gebeurt of kan gebeuren anders voorgesteld worden. Is het gebrek aan voorstellingsvermogen? Ik denk het niet.

Ik denk dat sommige mensen meer verbeeldingskracht hebben dan anderen. Ik denk dat dit niet te maken heeft met wel of niet autistisch zijn. Ik denk dat sommige mensen creatiever zijn dan anderen en dat ook dat niet iets te maken heeft met autisme. Ik denk dat we allemaal anders zijn.

“You don’t have to be handicapt to be different. Everybody is different.” (Weitz, 2005).

Er is iets mis met de manier waarop het onderwijs is ingericht. Het onderwijs doodt creativiteit en divergent denken terwijl het juist de conatieve vaardigheden zijn waar onze maatschappij behoefte aan heeft (Marzano & Heflebower, 2012). We leven in een wereld die snel verandert. Het traditionele onderwijs voldoet niet  meer. Het onderwijs is academisch gericht op met name reken- en taalvaardigheid. Dit wordt welhaast fabrieksmatig aangeleerd, door lineair en convergent denken te trainen. Het onderwijs moet drastisch anders worden ingericht met nieuwe ideeën over talent, intelligentie en creativiteit (Robinson, 2011).

Volgens Sir Ken Robinson liggen intelligentie en creativiteit in elkaars verlengde. Je kunt niet creatief zijn wanneer je niet intelligent bent. De hoogste vorm van intelligentie is creatief denken (Robinson, 2011).

Volgens mij gaat Robinson hiermee voorbij aan het feit dat er meerdere manieren zijn van creatief zijn. Ik wil niet verstrikt raken in een debat over wat kunst is. Ik weet wel wat mij raakt wanneer ik met kunst in aanraking kom. Ik ben een bewonderaar van het werk van Ria Mul, een beeldend kunstenaar met een verstandelijke beperking (IQ <50) en autisme. Hier liggen intelligentie en creativiteit niet in elkaars verlengde.

Verder neemt Robinson niet mee dat er meerdere gebieden van intelligentie zijn.

Mensen zijn creatief wanneer ze problemen kunnen oplossen, producten kunnen maken of onderwerpen kunnen aansnijden binnen een bepaald nieuw domein (Gardner, 2002). Gardner ontwikkelde de theorie van de meervoudige intelligentie.

Voor het volledige artikel klik HIER