Lezen en voorlezen

Zelf lezen of voorlezen

Voorlezen en lezen heeft een positief effect op de op de leesvaardigheid, de literaire competentie en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het vergroot het inlevingsvermogen en de woordenschat.

Zelf geniet ik erg van het voorlezen van verhalen aan de klassen waaraan ik les geef. Ik start vrijwel iedere les met 5 minuten voorlezen. Het helpt leerlingen om even tot rust te komen en te ‘landen’ bij mijn les. Tot corona toesloeg liet ik leerlingen met Play-doh kleien tijdens het voorlezen. Nu heb ik mandala’s gekopieerd en mogen ze kleuren of tekenen. Dit rustmoment is zowel voor mijzelf als de leerlingen fijn. Wat er gebeurd is voorafgaand aan de les verdwijnt even naar de achtergrond en de leerlingen en ik beginnen na het lezen met een nieuwe start.

In mijn zoektocht naar geschikte verhalen vond ik het moeilijk om goede verhalen te vinden voor mijn specifieke doelgroep (brugklassers VMBO). Daarom besloot ik verhalen zelf te gaan schrijven. Een mooie manier ook om dat wat actueel speelt bij leerlingen mee te nemen en eventueel ook kort te bespreken.

De eerste reeks verhalen heet Brugklas en zijn geschreven in het schooljaar 2019-2020. Voor mijn online lessen ben ik de verhalen in korte video’s gaan opnemen. Deze reeks is HIER terug te vinden.

Het schooljaar 2020-2021 ben ik een nieuwe reeks verhalen gestart: Brugpiepers. Deze zijn (nog) niet op beeld vastgelegd maar wel al te lezen en beschikbaar om voor te lezen.

Beide reeksen verhalen gaan over ervaringen in een brugklas. Geschikt voor leerlingen van groep 8 en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De verhalen bevatten thema’s die uit kunnen nodigen voor een klassengesprek of een andere activiteit. De verhalen volgen elkaar op maar kunnen ook ‘los’ gelezen worden.

De verhalen zijn ontleent aan de dagelijkse praktijk. De verhalen zijn verzonnen maar de thema’s die voorbijkomen zijn voor velen herkenbaar. Te laat komen bij voorbeeld. Of je staande houden in de brugklas wanneer je autisme hebt. Een buurman die te dichtbij komt, wat kun je doen? Wat gebeurt er in een saaie mentor-les? Dat clubje meiden is een beetje vals, toch? En wat er gebeurt als die ‘nieuwe’ voor Nederlands geen orde kan houden. En hond op school, mag dat, kan dat? Wat wanneer je twee volle tassen met vuurwerk vindt? Bastiaansen van Engels: is die niet te streng?

Aan ieder verhaal zijn meerdere thema’s te koppelen waardoor het verhaal de basis kan zijn voor een klassengesprek of een verwerkingsopdracht.

Teksten Brugklas klik HIER

Teksten Brugpiepers klik HIER