Brugklas

Voorlezen heeft een positief effect op de op de leesvaardigheid, de literaire competentie en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het vergroot het inlevingsvermogen en de woordenschat. Dat blijkt uit onderzoek. Wat blijkt uit mijn eigen ervaring is dat iedereen van jong tot oud het heerlijk vindt om naar verhalen te luisteren.

Deze reeks verhalen gaan over ervaringen in een brugklas. Geschikt voor leerlingen van groep 8 en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De video’s bevatten thema’s die uit kunnen nodigen voor een klassengesprek of een andere activiteit. De verhalen volgen elkaar op maar kunnen ook ‘los’ gekeken worden.

In dit verhaal maken we kennis met Maaike, die te laat is en verliefd.
Het tweede verhaal gaat over Timo die zomaar tijdens de kleine pauze naar huis gaat. Kan dat wel?
Muziek is een fijne les met een superleraar. Hoe komt het dat muziek uitvalt?
De mentor-les is super-saai…maar Boukje heeft een nieuwtje: wat weet ze over meneer van Corven?
De leerlingen komen op Teevee, ze zijn beroemd!
Ester ziet op tegen een duur etentje met de familie van de vriendin van haar vader. Wat zal ze doen?
Er staan jongens voor de school. Conciërge Wiep vertrouwt het niet.
De nieuwe invaller voor Nederlands kan geen orde houden. Maar waar schrikt Gerrie zo van?
Een terrorist voor de school? Een dief in de klas?
E en hond op school! In de klas!
Bastiaansen van Engels is boos. Heel boos.
Diederik heeft een heel bijzondere dag. Dat kan nooit goed aflopen.
Een ouderavond en een ontluikende liefde?
De politie is op school. Timo doet een bijzondere ontdekking.
Soms gebeurt er niets en soms komt alles tegelijk in een week.
Willie gaat buiten chillen. Vindt ‘Handhaving’ dat ook chill?
De school is dicht.
Boukje verveelt zich.
Timo houdt niet van verandering. Met corona is ineens alles anders. Wat nu?
Het laatste stukje schooljaar voor ze de lange zomervakantie in fietsen.