Podcast GroepsGedoe

Ik ben bezig met het maken van de podcast ‘GroepsGedoe’. Een podcast rondom sociale veiligheid. Ik heb allerlei mensen waarvan ik dacht dat ze een boeiende of inspirerende bijdrage zouden kunnen leveren benaderd met de vraag of ze wilden meewerken. Tot mijn verrasing en blijdschap zei bijna iedereen direct mee te willen werken. Naast experts en deskundigen op verschillede vakgebieden komen ook docenten en leerlingen aan het woord.

GroepsGedoe

De podcast GroepsGedoe richt zich op groepsdynamische processen en hoe je daar invloed op kunt hebben. Er is geen vast stappenplan of recept wanneer het gaat om het werken met groepen. Iedere groep is anders en vraagt iets anders van de deelnemers en de begeleiders van de groep. Door het luisteren naar de invalshoeken die experts, docenten maar ook leerlingen belangrijk vinden kan bewustwording ontstaan en daarmee een groter inzicht in het eigen handelen. Thema’s als ‘een nieuwe groep’, ‘groepsdruk’, ‘erbij horen’, ‘vertrouwen’, ‘vriendschap’, ‘buitensluiten’, ‘onzekerheid’, sociale veiligheid’ komen voorbij. Inzichten uit de wetenschap en de dagelijkse praktijk worden afgewisseld met tips voor de praktijk van iedere dag.
De podcast richt zich vooral op het onderwijs maar ook daarbuiten kunnen begeleiders van groepen of ouders waardevolle inzichten opdoen.

Trailer

In elke groep is weleens gedoe. Deze podcast is een zoektocht naar hoe je van een groep een fijne groep kunt maken. Daarvoor worden docenten bevraagd, deskundigen en de echte experts: leerlingen.

Aflevering 1

Werken met groepen blijft een uitdaging. Deze aflevering gaat over nieuwe groepen en hoe je het beste zo’n nieuwe groep kunt begeleiden. Een nieuwe groep is spannend voor leerlingen maar ook voor docenten. Over het geheel genomen, zo blijkt uit deze podcastaflevering, is inzetten op duidelijkheid scheppen en veel doen aan kennismakingswerkvormen een goede manier om rust te brengen in een groep en te komen tot positieve groepsvorming. Daarnaast is het belangrijk te beseffen dat iedere groep weer anders is en iets anders kan hebben.
In de podcast komen deskundigen en docenten aan het woord en ook de echte experts: de leerlingen. Inzichten uit de wetenschap en de praktijk worden afgewisseld met praktische tips en ideeën voor werkvormen.

Aflevering 2

Wat maakt dat iedereen de behoefte heeft om ergens ‘bij te horen’? Verschillende deskundigen bespreken dit fenomeen. Ze koppelen het aan de basisbehoeften: autonomie, relatie en competentie, zien het als een persoonlijke ontwikkelingsuitdaging  of beschouwen het in een bredere maatschappelijke context. Docenten koppelen het aan de praktijk van elke dag en leerlingen hebben hun eigen verfrissende kijk op waarom ‘erbij horen’ zo belangrijk is.

Aflevering 3 sneak preview

Voor aflevering 3 ‘Buitensluiten’ is een snippit gemaakt die je alvast kunt beluisteren door HIER te klikken.

Aflevering 3

We willen als mens graag gezien en gehoord worden, we willen erbij horen. Buitensluiten kan ernstige gevolgen hebben die lang doorwerken. Een sterk saamhorigheidsgevoel, een hechte groep kan fijn zijn. Maar er bestaat ook de kans dat het leidt tot een sterk Wij-Zij-gevoel dat kan ontaarden in tegenstellingen die niet wenselijk zijn.
Het fenomeen ‘buitensluiten’ wordt besproken door verschillende deskundigen, door docenten en door leerlingen.

Aflevering 4

Gedoe in groepen is te voorkomen door te werken aan de basisbehoefte vertrouwen. Zonder vertrouwen raakt een groep uit balans en ontstaat onmacht. Wat is vertrouwen eigenlijk? Wat zijn de grenzen ervan en is bv een snitcher nog wel ooit te vertrouwen? Leerlingen, docenten en deskundigen hebben hierover allemaal hun eigen gedachten.

Aflevering 5

Vaak proberen we het zelfvertrouwen van leerlingen te versterken. Dat is ook zeker belangrijk. Onzekerheid wordt vaak gezien als iets negatiefs. Onzekerheid kan verlammend werken maar het is ook de bron van nieuwsgierigheid. Onzekerheid, twijfels nodigen uit tot onderzoek, tot leren en meer willen weten.

Lied “Wees niet bang”

Een van de mensen die ik interviewde was Freek de Jonge. De laatste vraag was of hij tips had voor kinderen die in een nieuwe groep stappen. Klik op de afbeelding voor zijn antwoord:

Lied “M’n deur staat altijd open”

Het Zetkabaret is/was een groep mensen die vanuit de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking cabaretprogramma’s op maat maakten voor instellingen, opleidingen en ouderverenigingen. Jarenlang werd er met een kritische blik gekeken naar de zorg. Er is zelfs een CD verschenen. Al twintig jaar treedt het Zetkabaret niet meer op. Toch kwamen ze bj elkaar om een lied op te nemen voor de podcast GroepsGedoe.