Online is saai?

De les gaat maar niet voorbij en het is zoooo saai. De moeder van Gijs komt alweer binnen. Ze controleert om de haverklap of hij wel aan het werk is. Vorige week heeft hij verschrikkelijk op zijn kop gekregen. Een heel stel lessen had hij gewoon niet meegedaan. Als ze dan in de groepsapp vroegen waar hij was zei hij gewoon dat de wifi was uitgevallen. De lessen die hij wel ‘meedeed’ had hij wel ingelogd maar zijn camera uit gelaten want die deed het zogenaamd niet en was hij  lekker op de PlayStation bezig geweest. Het was blijkbaar toch opgevallen want ineens werd hij afwezig gemeld op Magister. Hij had eerst nog heel verontwaardigd gezegd dat hij heus wel had ingelogd maar ja, ze hadden het toch gemerkt. Hij had bijna nergens op gereageerd in de lessen en ook de opdrachten waren òf niet ingeleverd òf onvoldoende. Daar was zijn moeder al woest over geweest maar toen er ook nog eens opgebeld werd vanuit school was zijn PlayStation afgepakt en ook zijn telefoon moest hij inleveren tijdens de online lessen.

Dadelijk heeft hij nog geschiedenis van de Groot en daarna, en dat is pas echt de hel, Bastiaansen. De Groot is op school supersaai maar online had hij iedereen helemaal verrast. Hij is online zo ongeveer tienmiljoen keer leuker dan in de klas. Vorige week hadden ze een les gehad over de prehistorie of zoiets. Eerst kregen ze een grappig filmpje over jagers in de oertijd. Toen het afgelopen was had de Groot een soort van dierenvel omgehangen en een nepbaard en snor opgeplakt en zo ging hij de les geven. Hij moest een jager in de oertijd voorstellen. Hij had ook een knots en liet een gewei zien van een dier dat hij in het oerbos had neergeslagen. Hij had ook net gedaan of hij op een tijger ging jagen. De tijger was een dikke, luie kat. De Groot gooide een balletje en die kat ging daar superlangzaam achteraan. De Groot dook op de kat af die onder een kast schoot. Het was super grappig geweest. Daarna had hij nog een Quiz opgestart en toen bleek dat ze toch best veel geleerd hadden. Deze les is de Groot weer verkleed, als boer. Hij laat weer een filmpje zien Varkentje Rund 99. Dan vertelt hij waarom jagers eigenlijk boeren waren geworden. De afsluiting is een online spel waarvoor ze een tweede scherm of hun telefoon nodig hebben. “Maham” roept Gijs, “ik heb mijn telefoon nodig voor de les.” Fijn met een beetje geluk vergeet zijn moeder om hem weer af te pakken en heeft hij tenminste zijn telefoon bij de volgende les.

De laatste les is Engels. Bastiaansen. Vreselijk. Hij zit te dicht op de laptop en die is zo afgesteld dat je recht in zijn harige neusgaten kijkt.
“Goedemorgen” bromt hij. Dan begint hij iedereen op te noemen om de aanwezigheid te controleren. De Groot doet dat gewoon automatisch met een of andere knop. Eergisteren had Soufiane dat heel netjes gezegd maar Bastiaansen had meteen weer super chagrijnig gereageerd “Weet jij het weer beter, Soufiane? Wil jij misschien de les overnemen?” Tegen de tijd dat Bastiaansen gaat vertellen dat ze Engelse grammatica regels gaan oefenen heeft Gijs al vijf keer zijn achtergrond veranderd. Ze krijgen alweer een supersaai YouTube filmpje ‘Stepping Stones’ te zien. Als het filmpje is gestart zegt Soufiane dat ze dit filmpje al gehad hebben. Eerst zegt hij het twee keer in de chat. Daarna zegt hij het maar hardop. Bastiaansen zet het filmpje stop en komt groot in beeld.
“Jij weet het dus alweer beter” zegt Bastiaansen. “Sorry meneer,” zegt Soufiane beleefd “maar eergisteren hebben we dit filmpje ook al gehad.” Een paar leerlingen vallen hem bij. Dan zegt Bastiaansen langzaam en nadrukkelijk. “Zoals ik gezegd heb gaan we grammatica OEFENEN. OEFENEN is HERHALEN. To practise is  to repeat. Zeg jij bij voetballen ook tegen de trainer ‘Bal doorpasen hebben we al gehad, dribbelen hebben we al gehad’. Maar jij weet het al zo goed dat mag je na deze les even bewijzen.” Bastiaansen klikt het overzicht van de klas weer aan. “Zijn er nog meer kinderen die online willen nablijven? I have all the time in the world. Zeg het maar.” Iedereen kijkt verschrikt. Gijs verandert zijn achtergrond in de Engelse vlag. Bastiaansen klikt weer op een knop en nu is Gijs groot in beeld. “Gijs moet zo nodig grappig doen. Jij blijft ook na. I love jokes.” En hij start hetzelfde oersaai filmpje opnieuw op.

Gijs maakt een grote bal van plakband tot de plakband helemaal op is. Hij maakt hele kunstwerken van al zijn paperclips. Hij slijpt al zijn potloden drie keer met zijn nieuwe puntenslijper die op batterijen werkt. Als hij het paperclipkunstwerk versierd heeft met twaalf mini papieren vliegtuigjes is de les eindelijk afgelopen.
“Kom je zo lunchen?” zijn moeder steekt haar hoofd om de deur.
“Ik moet nablijven” zegt Gijs, “Ik had de Britse vlag als achtergrond. Belachelijk toch! Online nablijven!” Zijn moeder zucht en trekt de deur weer dicht.

Langzaam vertrekken alle klasgenoten uit de online les. Gijs krijgt een appje binnen van Wout. Eerst een doodshoofd en dan de Britse vlag. Hij stuurt een middelvinger en de Britse vlag terug. Iedereen is weg. Soufiane en hij zijn de enige twee leerlingen. Gijs ziet Soufiane zenuwachtig heen en weer schuiven. Shit hij krijgt zelf ook de zenuwen. Bastiaansen zegt niets. Hij zit van alles te typen op zijn toetsenbord en kijkt naar zijn tweede scherm. Soufiane kruist zijn wijsvinger en middelvinger en zet zijn microfoon aan. “Meneer” zegt hij zacht. Met een ruk kijkt Bastiaansen op, een ader op zijn voorhoofd klopt zichtbaar. Soufiane zet gauw zijn microfoon weer uit. Ze wachten. Gijs zou het liefst gewoon weg gaan maar hij durft niet. Bastiaansen heeft zijn microfoon wel open staan. Ze horen hem snuiven en brommende geluiden maken. “Idiots” horen ze hem zeggen. Zo te zien heeft hij het tegen zichzelf of tegen degene waar hij een bericht naar stuurt. Ze wachten. En wachten. Bastiaansen typt driftig en bromt weer iets onverstaanbaars.

Dan ineens draait hij zich met een ruk naar zijn camera. Soufiane en Gijs schrikken ervan. Bastiaansen schuift zijn stoel naar achteren vouwt zijn armen over zijn dikke buik en zegt streng. “Well?”
“Sorry meneer” zegt Soufiane bedeesd. “Mike on” snauwt Bastiaansen. “Sorry meneer” herhaalt Soufiane nu met zijn microfoon wel aan. ‘Ik ga echt geen sorry zeggen’ denkt Gijs benauwd. “Well?” vraagt Bastiaansen en wordt rood van kwaadheid. Hij slaat met zijn vuist op zijn bureau en gaat staan. ‘Oei, oei, oei’ denkt Gijs. Dan wordt Bastiaansen lijkwit hij sputtert heel raar en dan… Dan ineens zakt hij in elkaar op zijn stoel en langzaam valt hij van zijn stoel op de grond. Ze kunnen het niet goed zien. Gijs zit verstomd. Soufiane zet zijn microfoon aan.
“Hij is dood!” schreeuwt hij. Gijs roept hard om zijn moeder.
“Bel 112!” roept hij naar Soufiane. Zelf belt hij naar school.
“Wiep, Wiep!” roept hij wanneer de conciërge de telefoon opneemt. “Bastiaansen ligt in het lokaal van Engels.” Hij snikt ineens. “Hij is gevallen!”