Met de afbeeldingen uit de CoronaGedoe PowerPoint is ook online een interessante les te maken. Download deze PowerPoint HIER.
Kies vervolgens de afbeeldingen uit waarmee je een onderwerp bespreekbaar wil maken. Ikzelf kies ervoor om de afbeeldingen in de chat die loopt naast de online les (in teams) te plakken. Vervolgens stel ik een vraag over de betreffende foto en laat leerlingen reageren.
Doel
- Herkenning gevoelens van anderen
- Vertalen en bespreekbaar maken gevoelens
- Bespreekbaar maken corona- en online-les-gerelateerde onderwerpen
- inzicht krijgen in elkaars gezichtspunten
Mogelijke werkwijzen
- Laat de verschillende afbeeldingen zien via schermdelen, of plaats de afbeelding in de ‘vergader’-chat
- Geef leerlingen de opdracht (eventueel voorbereiden in groepjes in break-out rooms) om kort te omschrijven wat de afbeelding voor emoties en gevoelens oproept. Deel de bevindingen met de hele groep.
- Leerlingen gerichte stellingen laten aanvullen over de getoonde afbeeldingen
- Leerlingen een kort verhaaltje laten schrijven over de afbeeldingen
- Laat leerlingen vanuit de toekomst ( het jaar 2050) een verslag schrijven over deze periode van Corona.
Mogelijke stellingen om aan te vullen:
- Hier word ik zenuwachtig van omdat…
- Dit vind ik grappig omdat…
- Dit is zo overdreven want…
- Dit kan echt niet want…
- Dit vind ik zielig omdat…
- Dit is zo stom want…
- Hier kun je echt ruzie door krijgen…
- Hierdoor kan ik de moed erin houden want…
- Dit maakt me ongerust want…
- Dit vind ik nuttig omdat…
- Hiermee help je anderen want…
- Dit maakt me boos omdat…
- Dit maakt me blij omdat…
- Dit maakt me verdrietig want…
- Dit maakt me bang omdat…
- Dit is belangrijk want…
- Dit doet me denken aan…