Tools GroepsGedoe

Tools Groepsgedoe

Tools GroepsGedoe bevat extra materialen ’tools’ als aanvulling en verrijking  van het werkvormenpakket ‘GroepsGedoe’ voor jongeren om sociale veiligheid in de groep te bevorderen.

Handleiding en informatie Groepsgedoe

De volledige handleiding zoals die bij het spel geleverd wordt is te downloaden. Klik HIER

Jongeren zelf een  kwartetspel laten maken:

Een van de omschreven werkvormen met het kwartetspel ‘Kwartet-Gedoe’ is het samen maken van een kwartetspel. Het laat kinderen/jongeren  nadenken over sociale veiligheid en manieren waarop je kunt omgaan met (pest)gedrag in de groep. Een creatieve en ontspannen manier om op een constructieve manier aan de slag te gaan om tot een gezamenlijk  product te komen.

Bewaar dit spel en laat de groep er na een paar weken of maanden opnieuw naar kijken. Hierdoor wordt duidelijk of er iets veranderd is in de groep.

Het is ook goed om bv.. aan ouders te laten zien: het immers een tastbare opbrengst van pest-preventieve maatregelen in de klas. Het is tevens een mooi voorbeeld om te laten zien wat het anti-pest-beleid van de school  op kan leveren. De onderwijsinspectie ziet er sinds schooljaar 2017-2018 scherp op toe dat scholen het anti-pestbeleid ook daadwerkelijk handen en voeten geven.

Er zijn al verschillende categorieën gemaakt waarbij jongeren op de kaartjes bijpassende tekeningen en teksten maken.

Kwartetkaartje door leerlingen getekend
kwartet gemaakt door brugklassers

Categorieën

  • Het wordt gezellig in de groep als…
  • Wij zijn een fijne groep omdat…
  • Wij werken goed samen door…
  • Iedereen hoort erbij want…
  • Wij komen voor elkaar op door…
  • Wat we vandaag al kunnen doen is…
  • Onze groep is goed in…
  • Wij helpen elkaar wanneer…
  • De sfeer in groep is goed als…
  • Leuk aan onze groep is…
  • Als groep zijn we goed in…
  • Samen zijn we sterk want…

Om de vier verschillende afbeeldingen te downloaden klik HIER

Opbrengsten in kaart brengen:

Het kan goed zijn om opbrengsten tijdens het spelen direct vast te leggen er ontstaat dan een beeld van wat er in de groep leeft en wat jongeren belangrijk vinden.

Om hiervoor een handig formulier te downloaden klik HIER

Maak eigen dilemma’s:

Wanneer er gewerkt is met de werkvorm ‘Dilemma-Gedoe’ kan het een leuke afsluiting zijn om eigen dilemma’s te bedenken. Het levert soms interessante, soms verrassende en soms hilarische stellingen op.

leeg kaartje Dilemma-Gedoe
leeg kaartje Dilemma-Gedoe

Om lege dilemma-kaartjes te downloaden klik HIER

Ook hier is het goed om de kaartjes die leerlingen gemaakt hebben te bewaren. Het is een mooi voorbeeld om te laten zien wat het anti-pest-beleid van de school of de klas op kan leveren.

Stellingen: oplossingsgerichte vragen

Bij ‘Stellingengedoe’ hoort bij een van de werkwijzen een vragenlijstje met oplossingsgerichte vragen. De methodiek die Inso Kim Berg met Steve de Shazer ontwikkelde is een krachtige manier van werken die autonomie versterkt en gericht is op oplossingen.

voorbeeld leeg kaartje Stellingen-Gedoe
voorbeeld leeg kaartje Stellingen-Gedoe

Lege stellingen kaartjes downloaden: klik: HIER

Een overzichtelijk formulier met de oplossingsgerichte vragen en antwoordruimte is te downloaden: klik HIER

Extra stellingen over het afgelopen (corona)jaar

Hoe met stellingen te werken en nog veel meer stellingen vind je : HIER 

Daarnaast zijn er extra stellingen gemaakt speciaal voor de volledige heropening van de scholen. Deze zijn verzameld in een PowerPoint presentatie zodat  er gemakkelijker mee gewerkt kan worden in de klas via het smartboard. Wel is het wenselijk om van de voren te kijken welke stellingen voor jouw groep geschikt zijn. De PowerPoint presentatie vind je  HIER