Samenwerken, luisteren, geconcentreerd werken. Steeds vaker wordt het belang benadrukt dat leerlingen/studenten vaardigheden zoals de 21st century skills bezitten. Hierover is veel info te vinden bijvoorbeeld via de SLO of Leraar24.
Maar vragen we weleens aan leerlingen/studenten zélf hoe dit soort vaardigheden geleerd kunnen worden? Deze werkvorm kan hierbij worden ingezet. Leerlingen/studenten gaan in groepjes bedenken hoe een vaardigheid geleerd kan worden, welke stapjes daarvoor gezet kunnen worden en wie of wat daarbij kan helpen.
Doel
- (H)erkennen van vaardigheden
- Bewust worden van de mogelijkheden en voordelen van vaardigheden
- Inzicht krijgen in eigen en andermans vaardigheden
- Leren van elkaars inzichten
- Leerlingen/studenten bewust maken van hulpbronnen
- Bevorderen positief groepsgevoel
- Samenwerkingsvaardigheden bevorderen
Voor wie
- Bovenbouw PO
- VO
- MBO
Werkwijze
- Print het stappenplan 12 keer uit op A4 formaat.
- Maak kaartjes met vaardigheden of kies geschikte vaardigheden uit ‘Complimentenmemory’.
- Verdeel de klas in 4 groepen en geef iedere groep 3 kaarten en 3 stappenplannen (voor iedere vaardigheid een).
- Iedere groep gaat overleggen en de stappenplannen invullen per vaardigheid.
- Bespreek klassikaal de opbrengsten.
Nabespreking - Wat valt op?
- Hebben de groepjes het verschillend aangepakt?
- Hoe zouden leerlingen/studenten zelf zo’n stappenplan kunnen gebruiken?
Verder lezen
- Artikel SLO “21st century vaardigheden” KLIK HIER
- Artikel Leraar 24: “Een nieuwe kijk op vaardigheden voor nu en in de toekomst” KLIK HIER
Gedoe in groepen vóór zijn ?
Om gedoe in groepen vóór te zijn. Om te voorkomen dat pestgedrag ontstaat heeft Kieresoe twee spellen ontwikkeld: