
“Ik zou de catering gratis maken. Gratis! Iedere dag iedereen gratis een frikandelbroodje.” is de eerste reactie van Tommy op de vraag wat de school zou moeten doen met een miljoen. “Nee, met z’n allen een week naar Disneyland Parijs” zegt Margje. “Nou”, zegt Janneke, “Ik heb opgeschreven: Iedereen een gratis elektrische fiets geven, daar heb je wat aan.”
“Of” zegt Tommy weer, “een verdieping óp de school maken en dan een hele grote aula maken”
Het blijft even stil in het groepje. “En dan een stuk van die aula met allemaal computers dat je daar kunt gamen.”
Saïd heeft nog niets gezegd maar zegt dan: “We kunnen het ook verdelen dan kan iedereen het zelf weten”. “Dat doen ze nooit,” zegt Janneke “Maar wat schrijven we nu op in het midden?”
In het groepje achter hen zijn ze het heel snel met elkaar eens. Ze hebben de vraag gekregen: ‘Wat zou je het meest missen wanneer de lessen door robots gegeven zouden worden?’ Ze willen géén robot voor de klas. Zeker niet.
“Eng” griezelt Jacqueline, “dan weet je niet wat ie gaat doen.”
“Ik kom niet meer naar school als er robots komen” bluft Farah, “Dan is online nog beter” Maar daar is niemand het mee eens.
“Een robot kan ook straf geven” denkt Teun “Maar ik heb liever gewoon een echt mens voor de klas”
“Zal ik die opschrijven?” vraagt José. “Ja,” zegt Teun “Een robot heeft geen gevoel”.
KlassenKlets is een kenninsmakingsspel maar ook zeker een werkvorm die je het hele jaar door kunt uitvoeren met een klas. Niet alleen leren leerlingen elkaar beter kennen, ook jij als docent krijgt een beter beeld van je studenten.
Voor deze werkvorm zijn veel verschillende kaartjes nodig met daarop verschillende onderwijs gerelateerde ‘KletsKaarten’. Het is fijn wanneer er veel kaartjes zijn: leerlingen/studenten hebben dan wat te kiezen. Je kunt deze kaartjes zelf maken maar je zou ook ‘KlassenKlets’ kunnen aanschaffen waarin zo’n 200 stevige kaartjes zitten die je ook zou kunnen gebruiken in de vorm van een bordspel. Voor bestellen KLIK HIER.
Wanneer je de kaartjes zelf maakt zorg er dan voor dat de vragen afgestemd zijn op jouw doelgroep. Kaartjes als “Wat is het eerste dat je zou veranderen wanneer jij de directeur was” of “Wat kunnen klasgenoten doen om je blij te maken” of “Wat zou je doen hier op school wanneer je een dag onzichtbaar zou zijn” kunnen eigenlijk op iedere school. Van het PO tot en met het mbo.
Doel
- Elkaar beter leren kennen
- Bevorderen positief groepsgevoel
- Ontspannen nadenken over mogelijkheden
- Uitwisselen ideeën
- Versterken onderlinge band
Voor wie
- Bovenbouw PO
- VO
- Mbo
Werkwijze
Ieder groepje krijgt een vraag op een kaartje en een A-3 vel met in het midden een rechthoek. Vanuit de hoeken van de rechthoek lopen lijnen naar de hoeken van het vel. Voor een sjabloon klik hier.

Leerlingen/studenten wordt gevraagd om ieder een vak in te vullen met een lijstje met de antwoorden die ze zouden geven op de vraag die op het kaartje staat. Ze doen dit individueel en in stilte. Het rechthoekige vak in het midden blijft vooralsnog leeg.
Daarna gaan ze om de beurt in het groepje hun lijst voorlezen. Wanneer iedereen geweest is maken ze in het groepje een top 3 van de meest belangrijke, interessant of meest grappige antwoorden. Deze top 3 schrijven ze in het middelste rechthoekige vak.
In de klas nabespreken en de top 3 van elk groepje kort op het bord zetten. Daarna klasgenoten hierop laten reageren en aanvullen.
Kennismakingsspel: KlassenKlets
Door het hele jaar heen is het van belang om de dynamiek in een groep positief te beïnvloeden. Om de sfeer positief te beïnvloeden, om de onderlinge band te versterken en een gevoel van saamhorigheid te creëren zijn kennismakingsactiviteiten nuttig en nodig. KlassenKlets bestaat uit kaartjes met vragen die je op verschillende manieren in de klas kunt gebruiken. Het is ook in te zetten als een bordspel. Hoe dat werkt en meer info zie:
Werken aan pestpreventie?
Met het stellingen-pakket ‘GroepsGedoe’ leren leerlingen/studenten elkaar beter kennen en leren ze vooral hoe ze zelf invoed kunnen hebben op de dynamiek in de groep.

Werkvormen om aan de sociale veiligheid in groepen werken:
Het blijft belangrijk om te investeren in groepsbindende activiteiten: kennismakingsspellen, werkvormen die een positieve sfeer in de groep bestendigen. Een mooie manier daarvoor is werken met ‘complimentenmemory’. De kaarten met positieve eigenschappen en vaardigheden kunnen gekoppeld worden aan de verschillende groepsrollen.
Leerlingen/studenten kunnen dan eerst een aantal kaartjes uit het spel kiezen waarvan ze denken dat het bij hen past en daarna kijken in hoeverre dat strookt met de groepsrol die ze zichzelf hebben toebedeeld. Ook hierover kun je als mentor later in gesprek.
