Wat past bij wie?
Besteed na de kerstvakantie extra aandacht aan de dynamiek in de klas. De groep is een tijdlang uit elkaar geweest en moet weer wennen. Soms geeft dat gedoe tussen leerlingen. Groepsbindende werkvormen zorgen ervoor dat het groepsgevoel versterkt wordt.
Zeker na vakanties kan het soms lijken of de hele ‘norming-storming’-fase helemaal opnieuw begint. Wanneer je hieraan werkt zal de groep zich herstellen.

Doel:
- Ontspannen Energizer na een (kerst)vakantie
- Bewust maken van eigen kennis over klasgenoten
- Elkaar beter leren kennen
- Binding in de groep versterken
- (H)erkennen van eigenschappen
- Inzicht krijgen in eigen en andermans kwaliteiten
- Creëren van een veilige gezellige sfeer
- Bevorderen positief groepsgevoel
Voor wie
- Bovenbouw PO
- VO
- MBO
Werkwijze
- Download het Wat-past-bij-wie-formulier: KLIK HIER .
- Geef alle leerlingen een formulier en geef ze een minuut of tien de tijd om het in te vullen. Instructie voor leerlingen:
- Vul het formulier in
- Werk in stilte en niet ‘spieken’
- Pas op: je krijgt maar kort de tijd
- Per uitspraak mag je in ieder vakje een naam zetten (max 9 namen)
- Ken je niemand die past bij de uitspraak dan vul je niets in
- Past de uitspraak bij jezelf: leuk maar niet invullen! Het gaat erom wat je van je klasgenoten weet
- Wie de meeste namen goed heeft kent de klas het best
- Bespreek klassikaal na:
- Laat op het bord de uitspraken zien
- Leerlingen steken hun vinger op wanneer een uitspraak bij hen past
- Leerlingen kijken goed rond en zetten een ‘krul’ bij de namen die ze goed hadden.
- ‘Krullen’ laten optellen.
- Iedereen laten opstaan.
- Degenen die er minder dan vijf goed hebben gaan zitten, vervolgens degenen met minder dan tien, minder dan vijftien enz.
- Degene die het laatste staat is de ‘Master’ van deze klas wanneer het gaat om kennis van klasgenoten
Tips
- Er is een vraag (ongeveer halverwege) over wie er een tatoeage heeft: dit leidt tot hilariteit of vragen. Er was echter een van mijn leerlingen die een tatoeage had: een klein puntje op zijn pols met daarin as van zijn oma. Mooi om aan te halen.
- Hou er vaart in dan blijft het leuk. Laat ze ook niet eindeloos lang doen over het invullen, leerlingen die snel klaar zijn gaan zich dan vervelen.
Werkvormen om de saamhorigheid in een groep te versterken:
Zoals gezegd: na de kerstvakantie ‘rommelt’ het vaak weer in de groep. Het lijkt of de sfeer helemaal verstoord is. Leerlingen hebben elkaar vrij lang niet gezien en in de vakantie is er van alles gebeurd dat de groepsdynamiek op scherp stelt. Het is belangrijk om opnieuw te investeren in groepsbindende activiteiten: kennismakingsspellen, werkvormen die een positieve sfeer in de groep bestendigen. Een mooie manier daarvoor is werken met ‘complimentenmemory’.
