Omgaan met conflicten

Omgaan met conflicten

Ruzietjes, korte lontjes, botsingen, gehakketak. “Ja maar mevrouw, hij begon!” en “Zal ik eens laten zien wat zij gepost heeft!” en “Niet eerlijk, ik krijg altijd de schuld” en voor je het weet is een klein meningsverschil een flinke ruzie geworden. Iedereen is moe aan het einde van het schooljaar maar toch moeten we nog flink wat weken met elkaar door. Een werkvorm om eens stil te staan bij conflicten. Op welke manieren kun je omgaan met conflicten? Hoe handel je zelf? Wat maakt dat je soms ‘ontploft’.

Doel

  • Leren omgaan met conflicten
  • Leerlingen leren verschillende manieren van omgaan met conflicten onderscheiden
  • Leerlingen denken na over hun eigen manier van omgaan met conflicten
  • Leerlingen onderzoeken hoe kort hun lontje is
  • Leerlingen ontdekken hoe ze het moment van ‘ontploffen’ kunnen uitstellen of zelfs voorkomen
  • Bevorderen positief groepsgevoel

Voor wie

  • Bovenbouw basisschool (PO)
  • Voortgezet onderwijs (VO)
  • MBO

Werkwijze:

  • Print voor alle leerlingen een werkblad uit: KLIK HIER
  • Uitleg over de manieren van omgaan met conflicten eventueel a.d.h.v. een PowerPoint KLIK HIER
  • Leerlingen vullen het werkblad in
  • Leerlingen bespreken in tweetallen of kleine groepjes wat ze hebben ingevuld
  • Laat leerlingen het werkblad inleveren: het levert wellicht een mooi aanknopingspunt op voor een individueel gesprek
  • Centraal bespreken wat opvalt

Aanvullende werkvorm:

Voorbeelden vanuit de klas eventueel ‘uitspelen’ in kleine scenes

  • Maak hiervoor ruimte in het lokaal en verdeel de groep in twee- of drietallen
  • Vertel leerlingen dat in een theatervoorstelling eindeloos geoefend wordt. Dus als het resultaat minder geslaagd is dan leerlingen vooraf hoopten, ligt het vooral daaraan.
  • Geef leerlingen niet te lang de tijd om te bedenken en te repeteren: tussen de vijf of tien minuten is voldoende. Dit maakt de presentatie achteraf ‘veiliger’.
  • Instructie groepjes:
    • Kies een van de voorbeelden die je gehoord hebt of bedenk een nieuw voorbeeld
    • Bedenk op basis hiervan een scene op een manier waarop er niet goede manier gereageerd wordt. Bedenk ook met elkaar hoe de scene verloopt als er wel op een goede manier gereageerd wordt.
    • De scene moet dus twee keer gespeeld worden
    • Fysiek vechten mag niet
    • Zorg ervoor dat jullie scene duidelijk begin, midden en een einde heeft.
  • Aan elkaar presenteren en nabespreken.
  • Vragen voor de nabespreking :
    • Wat heeft dit groepje goed gedaan?
    • Welke manier van omgaan met conflicten waren het duidelijkst te herkennen?
    • Hoe deze situatie anders/beter kunnen verlopen?
    • Wie had daarbij de belangrijkste rol?
  • Evalueer met de groep de les

Verder lezen:

www. stichtingschoolenveiligheid/conflicten
HBO kennisbank
Herstelrecht Jan Ruigrok

Rosenberg, M.B. (2011) Geweldloze Communicatie. Lemniscaat.

Nieuw Kennismakingsspel: KlassenKlets

Door het hele jaar heen is het van belang om de dynamiek in een groep positief te beïnvloeden. Om de sfeer positief te beïnvloeden, om de onderlinge band te versterken en een gevoel van saamhorigheid te creëren zijn kennismakingsactiviteiten nuttig en nodig. KlassenKlets bestaat uit kaartjes met vragen die je op verschillende manieren in de klas kunt gebruiken. Het is ook in te zetten als een bordspel. Hoe dat werkt en meer info zie:

Het schooljaar positief beginnen met leerlingen?

Goed voorbereiden op de Gouden Weken na de vakantie?

Meer weten over groepsdynamiek en de eerste weken van het schooljaar? Ga met je team aan de slag tijdens een actieve, praktijkgerichte workshop: